Προϊόν ώριμου, διεξοδικού και αναλυτικού διαλόγου, που έγινε στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής επί του νομοσχεδίου για την ανάπτυξη των υδατοκαλλιεργειών, χαρακτήρισε ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Γιώργος Καρασμάνης τις 13 νομοτεχνικές βελτιώσεις που υπέβαλε στην τέταρτη συνεδρίαση της Επιτροπής (β΄ ανάγνωση του νομοσχεδίου).
Ο ειλικρινής και ουσιαστικός διάλογος και η με θετικό τρόπο αντιμετώπιση από όλες τις πολιτικές πτέρυγες του νομοσχεδίου, με βασικό γνώμονα τη βελτίωσή του και τη συμβολή του στην ανάπτυξη του κλάδου των υδατοκαλλιεργειών, οδήγησαν σε σημαντικές αναδιατυπώσεις και τροποποιήσεις, ανάμεσα στις οποίες :
* Η επέκταση σε όλα τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, Πανεπιστημιακά και Τεχνολογικά, της δυνατότητας παραχώρησης από το δημόσιο, χωρίς αντάλλαγμα, υδάτινων εκτάσεων για ερευνητικούς σκοπούς.
* Η επέκταση και στις χερσαίες εκτάσεις, όπως και για τις υδάτινες εγκαταστάσεις, της αύξησης στα 20 χρόνια του ανώτατου χρονικού ορίου διάρκειας των αδειών ίδρυσης και λειτουργίας υδατοκαλλιεργητικών μονάδων.
* Η προσθήκη της γνωμοδότησης των αρμόδιων υπηρεσιών του υπουργείου Τουρισμού και της οικείας Περιφέρειας κατά την προέγκριση της μίσθωσης υδάτινων εκτάσεων για υδατοκαλλιεργητικές μονάδες.
* Η αναδιατύπωση διατάξεων που ζητήθηκαν από τους φορείς του κλάδου των υδατοκαλλιεργειών, προκειμένου ορισμένες ρυθμίσεις του νομοσχεδίου να γίνουν πιο περιεκτικές και σαφείς.
Μάλιστα, ο κ. Καρασμάνης άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο υιοθέτησης και άλλων βελτιωτικών τροποποιήσεων κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου στην Ολομέλεια της Βουλής, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι, οποιαδήποτε καλόπιστη και τεκμηριωμένη πρόταση υποβληθεί, θα ληφθεί σοβαρά υπόψη, καθώς όλοι αναγνωρίζουν ότι το υπό εξέταση νομοσχέδιο αποτελεί μία αδήριτη αναγκαιότητα για τον κλάδο των υδατοκαλλιεργειών, καθώς έρχεται να θεσπίσει ένα σύγχρονο και αποτελεσματικό θεσμικό πλαίσιο για την ανάπτυξη του κλάδου, αίροντας ταυτόχρονα στρεβλώσεις και αγκυλώσεις του παρελθόντος, αποσπασματικά και κατακερματισμένα νομοθετήματα και εγκυκλίους, με ασάφειες και αλληλοεπικαλύψεις.
Τέλος, απαντώντας στην παρατήρηση βουλευτών για την αναγκαιότητα ενσωμάτωσης περισσότερων λεπτομερειών στο νομοσχέδιο και όχι στις Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις, που θα εκδοθούν μετά την ψήφισή του, ο κ. Καρασμάνης υπογράμμισε πως, το εν λόγω νομοσχέδιο αποτελεί νόμο-πλαίσιο και πως ο κλάδος των υδατοκαλλιεργειών λειτουργεί στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής Κοινής Αλιευτικής Πολιτικής, η οποία κάθε 7 χρόνια αναθεωρείται και για το λόγο αυτό υπάρχει πάντα η ανάγκη προσαρμογής των διατάξεων στα νέα δεδομένα.
Ακολουθούν σημεία ομιλίας του Υπουργού στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου.
ΣΗΜΕΙΑ ΟΜΙΛΙΑΣ
ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟY ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΤΡΟΦΙΜΩΝ
Γ. ΚΑΡΑΣΜΑΝΗ ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΉ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΟΥ
«Στις τρεις συνεδριάσεις που πραγματοποιήθηκαν για το νομοσχέδιο αυτό για την ανάπτυξη των υδατοκαλλιεργειών, πιστεύω πως έγινε μία ιδιαίτερα διεξοδική και αναλυτική συζήτηση όλων των διατάξεων και των παραμέτρων του νομοσχεδίου. Επιτρέψτε μου μάλιστα να σας πω ότι κατά την γνώμη μου, έγινε, ένας κατά το μάλλον ή ήττον ειλικρινής και ουσιαστικός διάλογος, χωρίς ακρότητες και διάθεση για στείρα αντιπαράθεση και αυτό θεωρώ πως ήταν το πρώτο μεγάλο κέρδος για τον κλάδο των υδατοκαλλιεργειών. Έναν κλάδο, που ανεξάρτητα από την οπτική γωνία που το αντιμετωπίζει κανείς, όλοι συμφωνούμε, ότι μπορεί και πρέπει να αποτελέσει ένα εφαλτήριο για την περαιτέρω ανάπτυξη και ανάκαμψη του πρωτογενή τομέα στη χώρα μας.
Κανείς νομίζω δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι το νομοσχέδιο αυτό, αποτελεί μία αναγκαιότητα για τον ίδιο τον κλάδο, καθώς έρχεται να καλύψει κενά, αναχρονισμούς, στρεβλώσεις και αγκυλώσεις του παρελθόντος, αίροντας αποσπασματικά και κατακερματισμένα νομοθετήματα και εγκυκλίους, με ασάφειες και αλληλοεπικαλύψεις. Ο κλάδος αυτός, ήθελε και θέλει ένα νέο σύγχρονο θεσμικό πλαίσιο για την οργάνωση και την λειτουργία του και αυτό, πλέον, γίνεται πράξη.
Άκουσα με προσοχή όλες τις τοποθετήσεις, τις ενστάσεις και τις επικρίσεις, που όπως σας είπα, θεωρώ ότι έγιναν στην συντριπτική τους πλειοψηφία, με γνώμονα την καλύτερη και ορθότερη δυνατή νομοθετική προσφορά σε έναν τομέα, στον οποίο έχουμε σήμερα την πρωτοκαθεδρία ως χώρα σε πανευρωπαϊκό επίπεδο και φυσικά, όχι μόνον θα πρέπει να τη διατηρήσουμε αλλά θα πρέπει και να την επαυξήσουμε.
Όπως σας επεσήμανα και στην προηγούμενη συνεδρίαση, ήρθα για να ακούσω και να αποδεχθώ όποιες τεκμηριωμένες σκέψεις και απόψεις μπορούν να συμβάλλουν περαιτέρω θετικά στην βελτίωση του νομοσχεδίου.
Στην ζωή μου και στις επαγγελματικές μου δραστηριότητες δεν διεκδίκησα ποτέ το αλάθητο, το ίδιο κάνω και στην πολιτική, γιατί πιστεύω ότι μέσα από συνεννόηση, από διάλογο και από τη δημιουργική σύνδεση απόψεων, μπορούν να εξαχθούν τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα – τα καλύτερα δυνατά συμπεράσματα.
Έτσι, λοιπόν, σήμερα, κατέθεσα τις πρώτες νομοτεχνικές βελτιώσεις και σταχυολογώντας ορισμένες από αυτές και οι οποίες έχουν ζητηθεί και από τους Φορείς και από τους συναδέλφους Βουλευτές στην Επιτροπή. Όπως για παράδειγμα: Στο άρθρο 5, η παραχώρηση υδάτινων εκτάσεων χωρίς αντάλλαγμα για ερευνητικούς σκοπούς, επεκτείνεται σε όλα τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, Πανεπιστημιακά και Τεχνολογικά.
Στο άρθρο 17, κατά την προέγκριση μίσθωσης ζητείται και η γνώμη των αρμοδίων Υπηρεσιών του Υπουργείου Τουρισμού και της οικείας Περιφέρειας.
Στο άρθρο 20, καθορίζεται ανώτατη χρονική διάρκεια της άδειας Ίδρυσης και Λειτουργίας Μονάδας Υδατοκαλλιέργειας και σε χερσαίες εκτάσεις μέχρι 20 έτη, όπως και στις υδάτινες εγκαταστάσεις.
Γίνονται κάποιες αναδιατυπώσεις σε διατάξεις που ζητήθηκαν από τους Φορείς, με σκοπό το κείμενο να γίνει ποιο περιεκτικό και σαφές.
Επίσης, θα ήθελα να δώσω και μία απάντηση στην παρατήρηση συναδέλφων για την ενσωμάτωση περισσότερων λεπτομερειών στο νομοσχέδιο και όχι στις Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις που θα πρέπει να εκδοθούν μετά από την ψήφιση του νομοσχεδίου, όπως προβλέπεται με τις εξουσιοδοτικές διατάξεις του νομοσχεδίου.
Καταρχήν, ο νόμος αυτός είναι νόμος - πλαίσιο για την ανάπτυξη των υδατοκαλλιεργειών και αυτό γίνεται για πρώτη φορά στην χώρα μας. Δεύτερον, οι υδατοκαλλιέργειες, αναπτύσσονται σε ένα έντονα μεταβαλλόμενο περιβάλλον, είτε αυτό αφορά την Κοινοτική Νομοθεσία, είτε αφορά την επιστημονική πρόοδο. Όπως πολύ καλά γνωρίζεται, προσφάτως ψηφίστηκε η νέα Κοινή
Αλιευτική Πολιτική, η οποία κάθε 7 χρόνια αναθεωρείται και ως εκ τούτου, ο νόμος δεν μπορεί να περιέχει πολλές λεπτομέρειες, δηλαδή να μοιάζει με εγκύκλιο, γιατί τότε θα έπρεπε να τον τροποποιούμε συχνά και αυτή είναι μία διαδικασία που όπως ξέρετε δεν είναι εύκολη αλλά και καθόλου ευέλικτη.
Τέλος, να σας πω ότι η επεξεργασία του νομοσχεδίου δεν ολοκληρώνεται εδώ, υπάρχει και η συζήτησή του στην Ολομέλεια. Πιστεύω ότι θα έχουμε γνώμες και απόψεις συναδέλφων που δεν είχαν την ευκαιρία να τις διατυπώσουν στην Επιτροπή. Να είστε βέβαιες και βέβαιοι, ότι κάθε καλόπιστη και βελτιωτική πρόταση θα τη λάβουμε σοβαρά υπ’ όψιν. Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε».
Επιπρόσθετα, σε σχετικό ερώτημα βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ για τα δημοσιεύματα αναφορικά με τις εξαγωγές αγροτικών προϊόντων προς τη Ρωσία και το λεγόμενο εμπάργκο, ο Υπουργός τόνισε: «Από την πρώτη μέρα που παρουσιάστηκε το πρόβλημα έχουμε μια συνεχή και διαρκή επικοινωνία και με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αλλά και με τις διπλωματικές υπηρεσίες του Υπουργείου Εξωτερικών, αλλά και με την πρεσβεία μας στη Ρωσία. Η τελευταία πληροφόρηση που έχουμε από χτες, από την πλευρά της ελληνικής πρεσβείας στη Μόσχα, είναι ότι δεν τίθεται κανένα θέμα αναστολής των εξαγωγών προς τη Ρωσία. Συνεπώς, δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα ανησυχίας. Πρέπει να ξεκαθαρίσουμε κάποια πράγματα γύρω από αυτό το μεγάλο θέμα που έχει αναπτυχθεί τις τελευταίες μέρες».