Σελίδες

About

05 Νοεμβρίου 2015

Γιάννης Σηφάκης : Κατέθεσε τροπολογίες που έλυσαν σημαντικά θέματα ΑΠΕ ως εισηγητής ενεργειακού νομοσχεδίου στη Βουλή

Αποτέλεσμα εικόνας για γιαννης σηφακηςΟ Γιάννης Σηφάκης ως εισηγητής στο πρώτο ενεργειακό νομοσχέδιο του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας πρότεινε δύο τροπολογίες που επιλύουν σημαντικά θέματα ΑΠΕ που έγιναν δεκτές από τον Υπουργό κ. Πάνο Σκουρλέτη στην χθεσινή ομιλία του στη Βουλή.
Οι τροπολογίες αφορούν θέματα των έργων ΑΠΕ που λειτουργούν πριν την ημερομηνία ψήφισης του ειδικού χωροταξικού για τις ΑΠΕ και σε προσδιορισμό του χρόνου ισχύος των αδειλων εγκατάστασης έργων ΑΠΕ με αφαίρεση του χρόνου από την επιβολή των capital controls ως 31.03.2016.
Επισυνάπτονται οι τροπολογίες



Τροπολογία - Προσθήκη στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας: «Συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις, ενσωμάτωση στο Ελληνικό Δίκαιο της Οδηγίας 2012/27/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 25ης Οκτωβρίου 2012, «Για την ενεργειακή απόδοση, την τροποποίηση των Οδηγιών 2009/125/ΕΚ και 2010/30/ΕΕ και την κατάργηση των Οδηγιών 2004/8/ΕΚ και 2006/32/ΕΚ», όπως τροποποιήθηκε από την Οδηγία 2013/12/ΕΕ του Συμβουλίου της 13ης Μαΐου 2013 «Για την προσαρμογή της Οδηγίας 2012/27/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για την ενεργειακή απόδοση, λόγω της προσχώρησης της Δημοκρατίας της Κροατίας» και άλλες διατάξεις»

Θέμα: Προσθήκη στις μεταβατικές διατάξεις του Ειδικού Πλαισίου Χωροταξικού σχεδιασμού και αειφόρου ανάπτυξης για λειτουργούντα έργα ΑΠΕ προ της έναρξης ισχύος της Υ. Α. 49828/2008

A. Αιτιολογική έκθεση
Με το Ειδικό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης για τις ΑΠΕ, (Υ.Α. 49828/2008, ΦΕΚ Β 2464/03.12.08), καθορίστηκαν βασικές κατευθύνσεις, κανόνες και ειδικά κριτήρια για την χωροθέτηση έργων Α.Π.Ε. στο σύνολο του εθνικού χώρου. Ειδικότερα, με το παραπάνω Πλαίσιο τέθηκαν μεταξύ άλλων γεωγραφικοί, γεωμετρικοί και τεχνικοί περιορισμοί που πρέπει να λαμβάνονται υπόψη κατά την χωροθέτηση των έργων, καθώς και περιορισμοί σχετικά με την πυκνότητα των έργων που μπορούν να εγκατασταθούν σε μια περιοχή.
Στο άρθρο 27 «Μεταβατικές διατάξεις» του Ειδικού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης για τις Α.Π.Ε., προβλέπεται ότι οι νομίμως λειτουργούσες κατά τη δημοσίευση του Ειδικού Πλαισίου εγκαταστάσεις παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. διατηρούνται μέχρι τη λήξη της άδειας λειτουργίας τους ή την αυτοδίκαιη παράτασή της που ορίζεται στο άρθρο 27, παρ.3 του Ν.3468/2006. Η ρύθμιση αυτή δημιουργεί οξύ πρόβλημα σε εν λειτουργία έργα Α.Π.Ε. τα οποία είχαν ήδη εγκατασταθεί κατά το χρόνο θέσπισης του Ειδικού Πλαισίου και δεν πληρούν τα κριτήρια τα οποία θέσπισε εκ των υστέρων το Πλαίσιο αυτό. Με την σήμερα ισχύουσα διάταξη του αρ. 27 του Ειδικού Πλαισίου, τα εν λειτουργία αυτά έργα αδυνατούν να ανανεώσουν την άδεια λειτουργίας τους κατά τη λήξη της, αφού είναι αντικειμενικά αδύνατο να προσαρμοστούν στα εκ των υστέρων θεσπισθέντα κριτήρια του Ειδικού Πλαισίου (π.χ. αποστάσεις από άλλες δραστηριότητες) με αποτέλεσμα την οριστική παύση της λειτουργίας τους, παρά το γεγονός ότι ήδη θα λειτουργούν κατά το χρόνο λήξης της αδείας, ανελλιπώς επί 20 έτη.
Με την προτεινόμενη τροπολογία αντιμετωπίζεται το ανωτέρω πρόβλημα. Συγκεκριμένα εξαιρούνται από την υποχρέωση συμμόρφωσης με το Ειδικό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης για τις Α.Π.Ε, οι νομίμως λειτουργούσες εγκαταστάσεις Α.Π.Ε. Παράλληλα διασφαλίζεται η πιστή τήρηση της
νομοθεσίας για την περιβαλλοντική αδειοδότηση, ώστε οι εγκαταστάσεις αυτές να είναι υποχρεωμένες να τηρούν όλους τους λοιπούς περιβαλλοντικούς όρους λειτουργίας τους που πιθανά τους τεθούν κατά την ανανέωση της αδείας τους.

Β. Τροπολογία - Προσθήκη
Άρθρο ……….
Προσθήκη στις μεταβατικές διατάξεις της Υ.Α. 49828/2008
Στην παράγραφο 1 του άρθρου 27 της Υ.Α. 49828/2008 «Έγκριση Ειδικού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και της στρατηγικής μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων αυτού» προστίθεται παράγραφος 1α ως εξής:
«1α. Οι εγκαταστάσεις παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ της παραγράφου 1 λειτουργούν νομίμως και μετά από τις τυχόν ανανεώσεις της άδειας λειτουργίας τους και πάντως σύμφωνα με τις διατάξεις περί περιβαλλοντικής αδειοδότησης και ιδίως του Ν. 4014/2011, όπως ισχύουν, πέραν του μεταβατικού διαστήματος της παραγράφου 1.»
Αθήνα, 4 Νοεμβρίου 2015



                                              ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ - ΠΡΟΣΘΗΚΗ
Τροπολογία - Προσθήκη στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας: «Συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις, ενσωμάτωση στο Ελληνικό Δίκαιο της Οδηγίας 2012/27/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 25ης Οκτωβρίου 2012, «Για την ενεργειακή απόδοση, την τροποποίηση των Οδηγιών 2009/125/ΕΚ και 2010/30/ΕΕ και την κατάργηση των Οδηγιών 2004/8/ΕΚ και 2006/32/ΕΚ», όπως τροποποιήθηκε από την Οδηγία 2013/12/ΕΕ του Συμβουλίου της 13ης Μαΐου 2013 «Για την προσαρμογή της Οδηγίας 2012/27/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για την ενεργειακή απόδοση, λόγω της προσχώρησης της Δημοκρατίας της Κροατίας» και άλλες διατάξεις»

Θέμα: Υπολογισμός διάρκειας ισχύος αδειών εγκατάστασης σταθμών ή οριστικών προσφορών σύνδεσης ηλεκτροπαραγωγής από Α.Π.Ε.

A. Αιτιολογική έκθεση
Με την προτεινόμενη ρύθμιση επιλύεται ένα σημαντικό πρόβλημα που άπτεται της ασφάλειας δικαίου στον τομέα της ηλεκτροπαραγωγής από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Ειδικότερα ο τομέας αυτός διέπεται από ένα πλέγμα ρυθμίσεων που σκοπό έχουν να εξασφαλίσουν την ταχεία υλοποίηση έργων μέσω του αυστηρού ελέγχου των φορέων υλοποίησής τους ώστε οι τελευταίοι να τηρούν τις ποικίλες προθεσμίες και υποχρεώσεις που προβλέπει η νομοθεσία. Συγκεκριμένα, κατά την κείμενη νομοθεσία μια άδεια εγκατάστασης σταθμού ηλεκτροπαραγωγής από Α.Π.Ε. χορηγείται άπαξ και για συγκεκριμένη διάρκεια δύο ετών, που μπορεί να παραταθεί έως δύο φορές μόνο εάν ο φορέας έχει εκτελέσει συγκεκριμένες ενέργειες προς την υλοποίηση του έργου, όπως να έχει συνάψει σύμβαση παραγγελίας του εξοπλισμού για την πρώτη παράταση ή να έχει υλοποιήσει το 40% του έργου για τη δεύτερη παράταση (άρθρο 8, παρ. 10 του ν.3468/2006 όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 1, παρ. 1 του ν.4203/2013). Αν μια άδεια εγκατάστασης λήξει χωρίς να έχει ολοκληρωθεί τουλάχιστον κατά 50% ο σταθμός, τότε ανακαλείται η άδεια παραγωγής και ο φορέας δεν έχει δικαίωμα να αιτηθεί την επανέκδοσή της. Το έργο ακυρώνεται οριστικά και καταπίπτει υπέρ του Ειδικού Λογαριασμού Α.Π.Ε. του ΛΑΓΗΕ η εγγυητική επιστολή που έχει προσκομίσει ο φορέας του κατά την αποδοχή της οριστικής προσφοράς σύνδεσης που έχει προηγηθεί (ν.4152/2013, περίπτωση 3 της υποπαραγράφου Ι.5 της παραγράφου Ι του άρθρου πρώτου). Φυσικά, ο φορέας υπόκειται σε όλα τα κόστη στα οποία έχει προβεί μέχρι τότε. Ανάλογες συνέπειες υφίστανται και οι σταθμοί ηλεκτροπαραγωγής από Α.Π.Ε. που εξαιρούνται από την υποχρέωση λήψης άδειας εγκατάστασης.
Η χρηματοδότηση αυτού του είδους των έργων στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό σε τραπεζικό δανεισμό, η δε ομαλή εκτέλεση της κατασκευής τους, περιλαμβανομένης της παραγγελίας του εξοπλισμού που κατά το μέγιστο μέρος του είναι εισαγόμενος, εξαρτάται από την ομαλή λειτουργία του τραπεζικού συστήματος. Όμως η επιβολή των ελέγχων κίνησης κεφαλαίων (capital controls) από την 29η Ιουνίου 2015, έχει
διαμορφώσει μια κατάσταση που δεν επιτρέπει στους φορείς των έργων να ανταποκριθούν στις προθεσμίες που θέτει η νομοθεσία για τη διάρκεια της άδειας εγκατάστασης για λόγους που προφανώς εκφεύγουν του ελέγχου τους και συνιστούν ανωτέρα βία.
Με βάση τα παραπάνω, η προτεινόμενη ρύθμιση παρατείνει τη διάρκεια ισχύος των αδειών εγκατάστασης των σταθμών ηλεκτροπαραγωγής από Α.Π.Ε. που υπόκεινται στην υποχρέωση να λάβουν τέτοια άδεια και των οριστικών προσφορών σύνδεσης των σταθμών που εξαιρούνται από την υποχρέωση αυτή. Η ρύθμιση αφορά όλα τα έργα Α.Π.Ε. που διαθέτουν άδεια εγκατάστασης (ή οριστική προσφορά σύνδεσης αναλόγως) σε ισχύ ή που διέθεταν τέτοια άδεια (ή προσφορά) που ήταν σε ισχύ κατά την επιβολή των ελέγχων κίνησης κεφαλαίων (29 Ιουνίου 2015) και τα έργα για τα οποία θα εκδοθεί άδεια εγκατάστασης (ή οριστική προσφορά σύνδεσης) μέχρι 31/3/2016. Για τα έργα αυτά δεν θα λαμβάνεται υπόψη το χρονικό διάστημα από την 29 Ιουνίου 2015 ή από το χρόνο έκδοσης της άδειας εγκατάστασης ή της οριστικής προσφοράς , αν αυτός είναι μεταγενέστερος, έως την 31 Μαρτίου 2016, κατά τον υπολογισμό της διάρκειας ισχύος της εν λόγω άδειας ή προσφοράς.

Β. Τροπολογία - Προσθήκη
Άρθρο ……….
Διάρκεια ισχύος αδειών εγκατάστασης σταθμών ηλεκτροπαραγωγής από ΑΠΕ
Κατά τον υπολογισμό της διάρκειας ισχύος της Άδειας Εγκατάστασης των σταθμών ηλεκτροπαραγωγής από ΑΠΕ του άρθρου 3 του Ν.3468/2006 ή αντιστοίχως της Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης των σταθμών ηλεκτροπαραγωγής από ΑΠΕ του άρθρου 4 του Ν. 3468/2006 , δεν λαμβάνεται υπόψη το χρονικό διάστημα από την 29η Ιουνίου 2015 ή από το χρόνο έκδοσης της Άδειας Εγκατάστασης, ή αντιστοίχως της Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης, εφόσον είναι μεταγενέστερος, έως την 31η Μαρτίου 2016.
Η διάταξη αφορά άδειες εγκατάστασης ή αντίστοιχα οριστικές προσφορές σύνδεσης των σταθμών ηλεκτροπαραγωγής από ΑΠΕ που εκδόθηκαν ή θα εκδοθούν έως και την 31η Μαρτίου 2016.
Αθήνα, 3 Νοεμβρίου 2015

Ο προτείνων βουλευτής

Σηφάκης Γιάννης