Ωριμάζουν οι συνθήκες για
αξιόλογες παραχωρήσεις από την πλευρά της κυβέρνησης στο ασφαλιστικό
των αγροτών, εξέλιξη η οποία εντείνει τον ανταγωνισμό μεταξύ των
εκπροσώπων των μπλόκων ακόμα και για το ποιος θα… μεταφέρει την «προίκα»
των όποιων βελτιώσεων.
Οι τελευταίες πληροφορίες θέλουν το υπουργείο Εργασίας να έχει πεισθεί για μια πλήρως ανανεωμένη πρόταση προς του αγρότες, στη βάση της οποίας ο ΟΓΑ διατηρεί την αυτονομία του, οι εισφορές αποσυνδέονται από το φορολογητέο εισόδημα και υπολογίζονται με 5 υποχρεωτικά κλιμάκια, οι νέοι αγρότες έχουν μια ευνοϊκή μεταχείριση και η κατώτατη σύνταξη (384 ευρώ) καταβάλλεται με εισοδηματικά κριτήρια.
Αν έτσι έχουν τα πράγματα, αυτό σημαίνει ότι ο καυγάς που ξέσπασε τη Δευτέρα 15 Φεβρουαρίου, με αφορμή την επίσκεψη Δημογιάννη στο Μαξίμου, έχει να κάνει και με την προσπάθεια της κυβέρνησης να «πιστώσει» τις όποιες παραχωρήσεις προς τους αγρότες σε συνδικαλιστικά στελέχη και κινήσεις της αρεσκείας της.
Όπως είναι φυσικό, σ’ αυτές τις περιπτώσεις οι συνήθεις πρόθυμοι και εύκολα διαχειρίσιμοι από τους πολιτικά κρατούντες εισπράττουν και τα «πανωπροίκια». Στην προκειμένη περίπτωση, βέβαια, η συνταγή έκοψε, καθώς το αλισβερίσι έγινε γρήγορα γνωστό και η προτίμηση σε συγκεκριμένα πρόσωπα παίρνει χαρακτηριστικά πρόκλησης.
Η νέα πρόταση
Η διατήρηση του ΟΓΑ για ένα μεταβατικό στάδιο ως αυτόνομου ασφαλιστικού ταμείου των αγροτών και αποσύνδεση των ασφαλιστικών εισφορών από τις φορολογικές κλίμακες στα σενάρια που εξετάζει η κυβέρνηση και οδηγούν σε πλήρη αναδιατύπωση της αρχικής πρότασης για το ασφαλιστικό των αγροτών.
Την ίδια ώρα, με βάση τις εισηγήσεις που δέχεται ο υπουργός Εργασίας Γιώργος Κατρούγκαλος τίθεται θέμα άμεσου συμψηφισμού των ασφαλιστικών εισφορών (παλιών και νέων) με τις επιδοτήσεις που δικαιούται ο κάθε αγρότης (πρόταση Μητσοτάκη).
Όπως προκύπτει από δημοσιεύματα του τύπου από τις εισηγήσεις που επεξεργάζεται το υπουργείο Εργασίας προκύπτουν τα εξής:
1. Διατήρηση του ΟΓΑ, για ένα μεταβατικό στάδιο, ως αυτοτελούς ασφαλιστικού ταμείου των αγροτών, ενταγμένου όμως μέσα στον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ). Επί του θέματος αυτού δεν υπάρχει επί της αρχής αντίθεση των θεσμών, καθώς η συμφωνία του τρίτου μνημονίου του περσινού καλοκαιριού δεν προβλέπει υποχρεωτική ενσωμάτωση του ΟΓΑ μαζί με τα υπόλοιπα ταμεία κύριας ασφάλισης.
2. Σύνδεση των ασφαλιστικών εισφορών με τις παροχές και αποσύνδεσή τους από τις φορολογικές κλίμακες.
3. Χαμηλότερες ασφαλιστικές εισφορές, από τις αρχικά προτεινόμενες, για τους νέους αγρότες και σταδιακή προσαρμογή τους σε βάθος χρόνου.
4. Μείωση των ασφαλιστικών κατηγοριών των αγροτών σε 5 από 7 που είναι σήμερα (οι 5 είναι υποχρεωτικές - οι δύο είναι προαιρετικές).
5. Απόδοση των κοινοτικών επιδοτήσεων στους δικαιούχους αγρότες, αλλά σε συνδυασμό με την υποχρέωση ρύθμισης των ασφαλιστικών οφειλών των αγροτών, που σήμερα ανέρχονται σε 850 εκατ. ευρώ. Από αυτά τα 850 εκατ. ευρώ, περίπου τα 440 εκατ. τα χρωστούν μόλις 17.000 αγρότες και είναι οφειλές που δημιουργήθηκαν σε βάθος τουλάχιστον μιας δεκαετίας.
Ήδη, ο ΟΓΑ με πρόσφατη εγκύκλιο προχωρά στην ηλεκτρονική ανανέωση των εγγραφών των αγροτών καθιστώντας επίκαιρα τα στοιχεία που διαθέτει στα μητρώα του για περίπου 1,5 εκατ. ασφαλισμένους.
6.Αναλογιστική μελέτη για την οικονομική βιωσιμότητα του ταμείου, από την οποία θα αναδειχθούν οι ανάγκες επαναπροσδιορισμού των βασικών οικονομικών μεγεθών και απαιτήσεων του ΟΓΑ σε όλα τα επίπεδα. Επισημαίνουμε ότι ο ΟΓΑ διαχειρίζεται μέχρι σήμερα 5 διαφορετικούς κωδικούς συνταξιοδοτικών και προνοιακών παροχών.
7. Απόδοση της εθνικής σύνταξης των 384 ευρώ με εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια. Στο θέμα αυτό οι εκπρόσωποι των θεσμών έχουν εκφράσει τις ισχυρότατες αντιρρήσεις τους, καθώς διαφωνούν με τη γενικευμένη χορήγηση της εθνικής σύνταξης σε όλους και προτείνουν τη χορήγησή της με εισοδηματικά κριτήρια, καθώς και με τη συμπλήρωση 20 συντάξιμων ετών και όχι με 15 έτη ασφάλισης όπως εισηγείται η κυβέρνηση. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΓΑ, σήμερα το 98% των συνταξιούχων του λαμβάνει κομμάτι της βασικής σύνταξης με 15 έτη ασφάλισης
Οι τελευταίες πληροφορίες θέλουν το υπουργείο Εργασίας να έχει πεισθεί για μια πλήρως ανανεωμένη πρόταση προς του αγρότες, στη βάση της οποίας ο ΟΓΑ διατηρεί την αυτονομία του, οι εισφορές αποσυνδέονται από το φορολογητέο εισόδημα και υπολογίζονται με 5 υποχρεωτικά κλιμάκια, οι νέοι αγρότες έχουν μια ευνοϊκή μεταχείριση και η κατώτατη σύνταξη (384 ευρώ) καταβάλλεται με εισοδηματικά κριτήρια.
Αν έτσι έχουν τα πράγματα, αυτό σημαίνει ότι ο καυγάς που ξέσπασε τη Δευτέρα 15 Φεβρουαρίου, με αφορμή την επίσκεψη Δημογιάννη στο Μαξίμου, έχει να κάνει και με την προσπάθεια της κυβέρνησης να «πιστώσει» τις όποιες παραχωρήσεις προς τους αγρότες σε συνδικαλιστικά στελέχη και κινήσεις της αρεσκείας της.
Όπως είναι φυσικό, σ’ αυτές τις περιπτώσεις οι συνήθεις πρόθυμοι και εύκολα διαχειρίσιμοι από τους πολιτικά κρατούντες εισπράττουν και τα «πανωπροίκια». Στην προκειμένη περίπτωση, βέβαια, η συνταγή έκοψε, καθώς το αλισβερίσι έγινε γρήγορα γνωστό και η προτίμηση σε συγκεκριμένα πρόσωπα παίρνει χαρακτηριστικά πρόκλησης.
Η νέα πρόταση
Η διατήρηση του ΟΓΑ για ένα μεταβατικό στάδιο ως αυτόνομου ασφαλιστικού ταμείου των αγροτών και αποσύνδεση των ασφαλιστικών εισφορών από τις φορολογικές κλίμακες στα σενάρια που εξετάζει η κυβέρνηση και οδηγούν σε πλήρη αναδιατύπωση της αρχικής πρότασης για το ασφαλιστικό των αγροτών.
Την ίδια ώρα, με βάση τις εισηγήσεις που δέχεται ο υπουργός Εργασίας Γιώργος Κατρούγκαλος τίθεται θέμα άμεσου συμψηφισμού των ασφαλιστικών εισφορών (παλιών και νέων) με τις επιδοτήσεις που δικαιούται ο κάθε αγρότης (πρόταση Μητσοτάκη).
Όπως προκύπτει από δημοσιεύματα του τύπου από τις εισηγήσεις που επεξεργάζεται το υπουργείο Εργασίας προκύπτουν τα εξής:
1. Διατήρηση του ΟΓΑ, για ένα μεταβατικό στάδιο, ως αυτοτελούς ασφαλιστικού ταμείου των αγροτών, ενταγμένου όμως μέσα στον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ). Επί του θέματος αυτού δεν υπάρχει επί της αρχής αντίθεση των θεσμών, καθώς η συμφωνία του τρίτου μνημονίου του περσινού καλοκαιριού δεν προβλέπει υποχρεωτική ενσωμάτωση του ΟΓΑ μαζί με τα υπόλοιπα ταμεία κύριας ασφάλισης.
2. Σύνδεση των ασφαλιστικών εισφορών με τις παροχές και αποσύνδεσή τους από τις φορολογικές κλίμακες.
3. Χαμηλότερες ασφαλιστικές εισφορές, από τις αρχικά προτεινόμενες, για τους νέους αγρότες και σταδιακή προσαρμογή τους σε βάθος χρόνου.
4. Μείωση των ασφαλιστικών κατηγοριών των αγροτών σε 5 από 7 που είναι σήμερα (οι 5 είναι υποχρεωτικές - οι δύο είναι προαιρετικές).
5. Απόδοση των κοινοτικών επιδοτήσεων στους δικαιούχους αγρότες, αλλά σε συνδυασμό με την υποχρέωση ρύθμισης των ασφαλιστικών οφειλών των αγροτών, που σήμερα ανέρχονται σε 850 εκατ. ευρώ. Από αυτά τα 850 εκατ. ευρώ, περίπου τα 440 εκατ. τα χρωστούν μόλις 17.000 αγρότες και είναι οφειλές που δημιουργήθηκαν σε βάθος τουλάχιστον μιας δεκαετίας.
Ήδη, ο ΟΓΑ με πρόσφατη εγκύκλιο προχωρά στην ηλεκτρονική ανανέωση των εγγραφών των αγροτών καθιστώντας επίκαιρα τα στοιχεία που διαθέτει στα μητρώα του για περίπου 1,5 εκατ. ασφαλισμένους.
6.Αναλογιστική μελέτη για την οικονομική βιωσιμότητα του ταμείου, από την οποία θα αναδειχθούν οι ανάγκες επαναπροσδιορισμού των βασικών οικονομικών μεγεθών και απαιτήσεων του ΟΓΑ σε όλα τα επίπεδα. Επισημαίνουμε ότι ο ΟΓΑ διαχειρίζεται μέχρι σήμερα 5 διαφορετικούς κωδικούς συνταξιοδοτικών και προνοιακών παροχών.
7. Απόδοση της εθνικής σύνταξης των 384 ευρώ με εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια. Στο θέμα αυτό οι εκπρόσωποι των θεσμών έχουν εκφράσει τις ισχυρότατες αντιρρήσεις τους, καθώς διαφωνούν με τη γενικευμένη χορήγηση της εθνικής σύνταξης σε όλους και προτείνουν τη χορήγησή της με εισοδηματικά κριτήρια, καθώς και με τη συμπλήρωση 20 συντάξιμων ετών και όχι με 15 έτη ασφάλισης όπως εισηγείται η κυβέρνηση. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΓΑ, σήμερα το 98% των συνταξιούχων του λαμβάνει κομμάτι της βασικής σύνταξης με 15 έτη ασφάλισης