Σελίδες

About

27 Φεβρουαρίου 2021

Ομιλία Λάκη Βασιλειάδη στην Ολομέλεια της Βουλής στη συζήτηση για το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Εξωτερικών


Ο Βουλευτής Πέλλας της Νέας Δημοκρατίας Λάκης Βασιλειάδης τοποθετήθηκε μέσω τηλεδιάσκεψης στην ολομέλεια της Βουλής, στη συζήτηση για το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Εξωτερικών «Οργάνωση και λειτουργία Υπουργείου Εξωτερικών, Συμβούλιο Απόδημου Ελληνισμού και ρύθμιση θεμάτων διεθνούς αναπτυξιακής συνεργασίας και ανθρωπιστικής βοήθειας».

Ο Λάκης Βασιλειάδης επικεντρώθηκε στη ανάγκη αναδιοργάνωσης της λειτουργίας του Υπουργείου Εξωτερικών ώστε να εξυπηρετήσει τη νέα πολυδιάστατη και εξωστρεφή πολιτική που έχει χαράξει η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας. Αναφέρθηκε στην ανασύσταση του Συμβουλίου Απόδημου Ελληνισμού, τη σύσταση αυτοτελούς Γραφείου Αμυντικής Διπλωματίας και τη δημιουργία του Κέντρου Σχεδιασμού Εξωτερικής Πολιτικής. Επιπλέον έθεσε θέματα προσωπικού που αφορούν τους υπηρετούντες στο Ελληνικό Διπλωματικό Σώμα.

 

Το βίντεο της ομιλίας είναι διαθέσιμο στο σύνδεσμο https://youtu.be/c0yb-s6WyVM

 

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:

«Ευχαριστώ κ. Πρόεδρε,

Αγαπητές και αγαπητοί συνάδελφοι, η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, ήδη από την ανάληψη των καθηκόντων της τον Ιούλιο του 2019, δουλεύει μεθοδικά προς την κατεύθυνση της αναβάθμισης της θέσης της χώρας στο διεθνές σύστημα. Ένα διεθνές σύστημα το οποίο ταλανίζουν μεγάλα οικονομικά, πολιτικά, κοινωνικά και περιβαλλοντικά προβλήματα, με πιο πρόσφατο την πανδημία. Η χάραξη της νέας αυτής πολυδιάστατης και εξωστρεφούς πολιτικής των εξωτερικών κρίνεται ορθή και ως επιλογή και ως προς το χρόνο υλοποίησής της. Ειδικότερα μάλιστα εάν λάβουμε υπόψη τη συγκυρία της αναθεωρημένης επεκτατικής εξωτερικής πολιτικής της γειτονικής Τουρκίας του Προέδρου Ερντογάν, αλλά και της αστάθειας που παρατηρείται σε εγγύς με τη χώρα μας περιοχές.

Για την εφαρμογή λοιπόν του οράματος αυτού της Κυβέρνησης, απαιτείται ένα εκσυγχρονισμένο και ευέλικτο σχήμα, αλλά και ένας νέος Οργανισμός, που θα αντλεί από τον επιτυχημένο Οργανισμό του 2007 που και πάλι είχε εισηγηθεί η Νέα Δημοκρατία, προσαρμοσμένος όμως στις ανάγκες και τις επιταγές των καιρών μας. Όπως έγινε σαφές από τον Υπουργό στην αρμόδια Επιτροπή Άμυνας & Εξωτερικών Υποθέσεων, αλλά και σήμερα στην Ολομέλεια, το υπό συζήτηση Σχέδιο Νόμου -αν και αρκετά ογκώδες με 480 και πλέον άρθρα- αποτελεί την πρώτη από σειρά μεταρρυθμίσεων στον τρόπο λειτουργίας του Υπουργείου. Διευρύνεται η αποστολή του και οργανώνεται η δομή του γύρω από τους τρεις πυλώνες που μας παρουσίασε ο κ. Υπουργός: Τις διεθνείς σχέσεις, που αφορούν το παραδοσιακό πολιτικό κομμάτι, τις οικονομικές σχέσεις & την εξωστρέφεια, όπου το Υπουργείο αποκτά πλέον αποκλειστική αρμοδιότητα μετά την κατάργηση του πρώην Υπουργείου Οικονομίας & Ανάπτυξης, και τη δημόσια διπλωματία & τον απόδημο ελληνισμό, όπου βλέπουμε και τη μεγαλύτερη καινοτομία του νομοσχεδίου.

Αρχικά θα ήθελα να σχολιάσω αυτή τη διεύρυνση της αποστολής του Υπουργείου.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, εξωτερική πολιτική δεν είναι μόνον τα εθνικά θέματα. Βεβαίως, αυτά αποτελούν την ύψιστη προτεραιότητα και βεβαίως δεν επιδέχονται καμίας έκπτωσης. Όμως, το εθνικό συμφέρον της Ελλάδος, στον έντονα παγκοσμιοποιημένο κόσμο που ζούμε, με τα παγκόσμια προβλήματα που προανέφερα, περνά μέσα και από την οικονομική διπλωματία, την εξωστρέφεια της ελληνικής παραγωγής, την ανθρωπιστική βοήθεια ή την αξιοποίηση του τεράστιου κεφαλαίου που ονομάζεται απόδημος ελληνισμός.

Ειδικότερα ως προς τον τρίτο πυλώνα, η χάραξη της εξωτερικής πολιτικής των δυτικών δημοκρατικών κρατών -των συμμάχων μας- περνά μέσα από την κοινή γνώμη. Σε μια εποχή όπου η κοινή γνώμη διαμορφώνεται και μεταβάλλεται εύκολα από φορείς πίεσης ή τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, η οργανωμένη χάραξη και εφαρμογή δημόσιας διπλωματίας είναι πιο επιτακτική από ποτέ. Και σε κάθε περίπτωση θα ήταν σφάλμα να μην αξιοποιήσουμε στο έπακρο την ελληνική γλώσσα, τον ελληνικό πολιτισμό και την τόσο σημαντική για τη δύση ελληνική παράδοση. Η ανασύσταση του Συμβουλίου Απόδημου Ελληνισμού είναι αναμφισβήτητα θετική εξέλιξη και προς αυτή την κατεύθυνση.

Αξιολογώ θετικά λοιπόν, κ. Υπουργέ, τη νέα οργανωτική δομή που εισηγείστε και θα ήθελα κ. Πρόεδρε να αναφερθώ επιγραμματικά σε κάποια σημεία του Σχεδίου Νόμου. Θεωρώ ότι η σύσταση αυτοτελούς Γραφείου Αμυντικής Διπλωματίας θα διευκολύνει την έγκαιρη και αποτελεσματική συνεργασία μεταξύ των νευραλγικών Υπουργείων Εξωτερικών και Εθνικής Άμυνας. Δεν θεωρώ καθόλου τυχαίο ότι αυτό συμβαίνει σε μία συγκυρία όπου η χώρα διαθέτει έναν Υπουργό Εξωτερικών που αντιλαμβάνεται πλήρως τη σημασία του έργου των Ενόπλων Δυνάμεων, και έναν Υπουργό Εθνικής Άμυνας που ξέρει ότι το πρώτο «όπλο» -εντός εισαγωγικών- που διαθέτει η χώρα είναι η διπλωματία. Το νέο αυτό γραφείο θα διασφαλίσει ότι τα δύο Υπουργεία λειτουργούν συγχρονισμένα, και πάντως πολύ καλύτερα από το πρόσφατο παρελθόν ατυχών συνυπάρξεων επί των ημερών της προηγούμενης Κυβέρνησης. Αποτελεί παρακαταθήκη για το μέλλον.

Η κατάργηση και η συγχώνευση διευθύνσεων και υπηρεσιών, σε συνδυασμό με τη σχεδιαζόμενη ψηφιακή μετάβαση, θα περιορίσει τη γραφειοκρατία, θα μειώσει το κόστος και σε πολλές περιπτώσεις θα λύσει τα χέρια των διπλωματών μας.

Η δημιουργία του Κέντρου Σχεδιασμού Εξωτερικής Πολιτικής, του επίσημου ερευνητικού κέντρου του Υπουργείου που θα λειτουργεί ως δεξαμενή σκέψης, θα επιτρέψει τη μεθοδική συνεργασία με την ακαδημαϊκή κοινότητα και την επιστημονική υποστήριξη στα θέματα της αρμοδιότητάς του.

Αναφορικά με την κατάργηση της μεταφραστικής υπηρεσίας, ενός θεσμού που τα τελευταία χρόνια είχε εξελιχθεί σε έναν βραδυκίνητο και αναποτελεσματικό οργανισμό, ειδικά σε ό,τι αφορά την πρόσβαση των πολιτών σε αυτήν, το προτεινόμενο «Σώμα Πιστοποιημένων Μεταφραστών» αποτελεί δοκιμασμένο πρότυπο που έχει εφαρμοστεί με επιτυχία στα περισσότερα ευρωπαϊκά κράτη.

Κλείνοντας κ. Πρόεδρε, άφησα για το τέλος τα ζητήματα του προσωπικού ακριβώς επειδή ήθελα να τονίσω τη σημασία τους. Το Υπουργείο Εξωτερικών είναι οι άνθρωποί του. Οι Ελληνίδες και οι Έλληνες διπλωμάτες ανά την υφήλιο, διαχρονικά εκπροσωπούν επάξια τη χώρα μας. Είναι η πρώτη γραμμή άμυνας και ο κύριος φορέας που εξυπηρετεί το εθνικό συμφέρον, συχνά με υπερβάλλοντα ζήλο και σε υποστελεχωμένες αρχές. Η Ένωση Διπλωματικών Υπαλλήλων κατέθεσε μια σειρά από λεπτομερείς προτάσεις επί του νομοσχεδίου. Είμαι σίγουρος ότι συμμερίζεστε την άποψή μου ότι τα θέματα του Υπουργείου Εξωτερικών τα γνωρίζουν καλύτερα οι άνθρωποι του και τις εξετάζετε.

Επίσης, η ένταξη στις δομές του Υπουργείου του προσωπικού που προέρχεται από τα πρώην Υπουργεία Οικονομίας και Ενημέρωσης θα γίνει με ομαλό τρόπο και είμαι σίγουρος κύριε Υπουργέ για την ευαισθησία σας και ως προς αυτό το θέμα. Αναμένω να συνδράμει σε αυτό και το νέο, καινοτόμο σύστημα αξιολόγησης που εισηγείστε με το Σχέδιο Νόμου, το οποίο προβλέπει μετρήσιμους στόχους και συμμετοχή του αξιολογούμενου στη διαδικασία, αλλά και η αναδιοργάνωση της Διπλωματικής Ακαδημίας.

Κλείνοντας εκτιμώ τις προσπάθειες που καταβάλλετε για την οριστική επίλυση του σημαντικού ζητήματος της ασφαλιστικής κάλυψης των υπηρετούντων εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης διπλωματών. Πρόκειται για ζήτημα Εθνικής αξιοπρέπειας, πρωτίστως και χαίρομαι που επιλύεται με τις νομοθετικές βελτιώσεις που καταθέσατε.

Το υπό συζήτηση Σχέδιο Νόμου αποτελεί μια καλή αρχή για τον εκσυγχρονισμό του Υπουργείου Εξωτερικών. Θεωρώ ότι όταν συμπληρωθεί και από αντίστοιχο νομοθέτημα για τις αρχές εξωτερικού είναι επιβεβλημένη και η αύξηση του προϋπολογισμού του Υπουργείου, στο σωστό χρόνο που θα επιλέξει η Κυβέρνηση. Καλώ το Σώμα να υπερψηφίσει. Σας ευχαριστώ.»