«Απαιτείται νομοθετική πρωτοβουλία από το ΥΠΕΣ για να μην υπάρξουν προβλήματα στη φετινή μεταφορά μαθητών»
Θ. Θεοδωρίδης: «Πρέπει να αλλάξει το ισχύον θεσμικό πλαίσιο για να δοθεί οριστική λύση στο θέμα της μεταφοράς μαθητών»
Επιστολή, με την οποία εκθέτει τα προβλήματα που θα κληθούν να αντιμετωπίσουν και φέτος οι Περιφερειακές Ενότητες της χώρας σχετικά με την μεταφορά μαθητών, απέστειλε ο Αντιπεριφερειάρχης Πέλλας κ. Θεόδωρος Θεοδωρίδης στον Υπουργό Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης κ. Κουρουμπλή.
Ο κ. Θεοδωρίδης δεν μένει μόνο στην αναφορά των προβλημάτων, αλλά παράλληλα προτείνει ρεαλιστικές λύσεις για να δοθεί οριστική λύση στο θέμα. Επίσης εκφράζει την έντονη ανησυχία του για την φετινή μεταφορά μαθητών, μια που σε πολλές Περιφερειακές Ενότητες της χώρας όπως και στην Πέλλα οι ηλεκτρονικοί διαγωνισμοί έχουν κηρυχθεί άγονοι, τονίζοντας ταυτόχρονα, ότι πρέπει να αναληφθεί νομοθετική πρωτοβουλία από μεριάς Υπουργείου για να μην υπάρχουν καθυστερήσεις και ταλαιπωρία γονιών και μαθητών.
Η επιστολή του Αντιπεριφερειάρχη
Κύριε Υπουργέ,
Όπως ήδη γνωρίζετε μια από τις αρμοδιότητες των Περιφερειακών Αυτοδιοικήσεων είναι και αυτή της μεταφοράς των μαθητών. Αρμοδιότητα που δυσχεραίνεται όμως από το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο της ΚΥΑ 24001/2013 και μέχρι στιγμής δεν έχει δοθεί συνολική λύση στο πρόβλημα.
Σε περίπου έναν μήνα ξεκινά το νέο σχολικό έτος και ελλοχεύει ο κίνδυνος σε πολλές Περιφερειακές Ενότητες όπως και στην Πέλλα, να μην ξεκινήσει έγκαιρα η διαδικασία μεταφοράς μαθητών. Με επανειλημμένες επιστολές - παρεμβάσεις προς το Υπουργείο
Εσωτερικών, είχα εκφράσει την έντονη ανησυχία μου, αναφέροντας αναλυτικά τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι υπηρεσίες μας για την ομαλή ροή της διαδικασίας μεταφοράς των μαθητών. Επιπλέον, είχαμε καταθέσει ρεαλιστικές και υλοποιήσιμες προτάσεις για την επίλυση των θεμάτων που μας ταλανίζουν ακόμη και σήμερα, λίγο πριν την επίσημη έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς.
Ως Περιφερειακή Ενότητα Πέλλας ξεκινήσαμε φέτος, έγκαιρα, τις διαδικασίες δημοπράτησης του Διεθνή διαγωνισμού (με τριετή χρονική διάρκεια). Δυστυχώς, όμως, οι χρονοβόρες γραφειοκρατικές διαδικασίες, τα προβλήματα με τις εγγυητικές επιστολές, η νέα ηλεκτρονική διαδικασία που ήτανε άγνωστη για δεκάδες υποψήφιους μεταφορείς αλλά και το θέμα που αφορά ειδικά την Περιφερειακή Ενότητα Πέλλας με τη Διεύθυνση Δ26 του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (όπου έχουν αποσταλεί περιπτώσεις δαπανών προς παροχή απόψεων και επίλυση), οδήγησαν να κηρυχθεί άγονος ο διαγωνισμός ανάθεσης υπηρεσιών μεταφοράς μαθητών με την υπ’ αριθμόν 1365/19-7-2016 απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Αμέσως μετά θα πρέπει να λάβουμε εκ νέου άδεια από την αρμόδια Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων για έναρξη διαδικασίας διαπραγμάτευσης.
Όπως γίνεται αντιληπτό, είναι αδύνατο να υπάρξουν ανάδοχοι για την μεταφορά μαθητών στη νέα σχολική χρονιά. Η λύση που προκρίνεται, μέχρι να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες διαπραγμάτευσης, είναι (μέσω νομοθετικής ρύθμισης) να επιτραπεί στις Περιφερειακές Ενότητες να προχωρήσουν σε παράταση των συμβάσεων που υπήρχαν στις 30 Ιουνίου 2016 και για τις οποίες εξακολουθεί να υφίσταται το ίδιο δρομολόγιο, και για τα νέα δρομολόγια που θα προκύψουν, να προχωρήσουν σε απευθείας αναθέσεις μέχρι τις νέες προσκλήσεις. Θα ήθελα επίσης να σας αναφέρω ότι τα παραπάνω δρομολόγια εξυπηρετούν (κυρίως) μαθητές με Αναπηρίες και μαθητές Νηπιαγωγείων.
Τέλος θα ήθελα να υπογραμμίσω για μια ακόμη φορά κάποια σημεία που θεωρούμε ότι χρήζουν περαιτέρω βελτίωσης, παρ’ όλες τις τροποποιήσεις που έγιναν στην προαναφερθείσα ΚΥΑ.
Ειδικότερα:
1. Είναι αναγκαία η μείωση των χιλιομετρικών ορίων διότι, λόγω και των συγχωνεύσεων, κάποια σχολεία σε ορεινές κυρίως περιοχές δεν εντάσσονται στην διαδικασία δωρεάν μεταφοράς δημιουργώντας εμπόδια στην εκπαίδευση των μαθητών. Το μέτρο των χιλιομετρικών ορίων είναι δυνατό να εφαρμοστεί εντός πολεοδομικού ιστού, αλλά όχι μεταξύ γειτονικών χωριών που θα πρέπει ο μαθητής να διανύσει απόσταση σε οδικό δίκτυο και εκτεθειμένος σε καιρικές συνθήκες.
2. Τονίζουμε την ανάγκη, ιδιαίτερα λόγω της οικονομικής κρίσης, το επίδομα που δίδεται στους γονείς που μεταφέρουν οι ίδιοι τα παιδιά τους από και προς την σχολική μονάδα να δίνεται με υπολογισμό διπλής διαδρομής (και όχι μονής όπως είναι τώρα) με παράλληλη αύξηση του πλαφόν αποζημίωσης.
3. Οφείλουμε να επανεξετάσουμε την μεταφορά των μαθητών των τριών πρώτων τάξεων του Δημοτικού Σχολείου με τη δημόσια συγκοινωνία. Με το υπάρχον νομικό πλαίσιο τα παιδιά ηλικίας από 6 – 9 ετών μπορούν να μετακινηθούν δωρεάν με δημόσια συγκοινωνία. Γίνεται άμεσα αντιληπτό ότι τίθεται σε άμεσο
κίνδυνο η ασφάλεια των παιδιών αυτών αφού θα πρέπει να διανύσουν μεγάλες αποστάσεις με δημόσια μέσα μεταφοράς που πολλές φορές δεν υπάρχει και στάση κοντινή προς σχολείο που φοιτούν.
4. Κρίνεται σκόπιμο να εξεταστεί το ενδεχόμενο της εξαίρεσης του έργου της μεταφοράς μαθητών από τις διαδικασίες του ηλεκτρονικού διεθνούς διαγωνισμού λόγω του γεγονότος ότι οι περισσότεροι επαγγελματίες που συμμετέχουν στους διαγωνισμούς δεν γνωρίζουν καν τη χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή και με τον τρόπο αυτό πλήττεται ο ανταγωνισμός. Να αναλογιστείτε ότι άνθρωποι που θέλουν να παράσχουν υπηρεσίες αδυνατούν να συμμετάσχουν στο διαγωνισμό είτε ακόμη και να πληρώσουν τα ποσά που τους ζητούν δικηγόροι κ.α. για να τους παρέχουν σχετικές υπηρεσίες. Έτσι, σε πολλές περιπτώσεις για κάποια δρομολόγια ή ακόμη και για ολόκληρο τον διαγωνισμό δεν υπάρχει ανάδοχος.
5. Σε συνέχεια του προηγούμενου σημείου, οι όροι και προϋποθέσεις για τη συμμετοχή στους ηλεκτρονικούς διαγωνισμούς περιλαμβάνουν μεγάλες εγγυήσεις που δεν μπορεί εύκολα κάθε επαγγελματίας να καλύψει ειδικότερα κάτω από τις τρέχουσες οικονομικές συγκυρίες και οδηγούμαστε σε άγονους διαγωνισμούς.
6. Όλα τα παραπάνω έχουν ως αρνητικό επακόλουθο τις χαμένες εργατοώρες των στελεχών των υπηρεσιών, τις καθυστερήσεις με ό, τι αυτό συνεπάγεται για την εύρυθμη λειτουργία των υπηρεσιών προς όφελος των πολιτών – μαθητών
Με βάση όλα τα παραπάνω ζητούμε συντονισμό ενεργειών μεταξύ των εμπλεκόμενων Υπουργείων και την κατάθεση νομοθετικής ρύθμισης για την οριστική επίλυση όλων των προβλημάτων που αναφέρουμε στην παρούσα επιστολή.
Είναι πολύ σημαντικό οι υπηρεσίες που έχουν επωμιστεί το βάρος της μεταφοράς των μαθητών να είναι έτοιμες με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς ώστε να εξασφαλιστεί η ασφαλής και αδιάλειπτη πρόσβαση των μαθητών στη γνώση.
Με την πεποίθηση ότι θα μας επιτραπεί (μέχρι να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες διαπραγμάτευσης) να προχωρήσουμε στην ανανέωση των συμβάσεων που υπήρχαν στις 30 Ιουνίου 2016 και θα μας δώσετε άδεια για να προχωρήσουμε σε προσκλήσεις εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τα νέα δρομολόγια, σας ευχαριστούμε και αναμένουμε για τις δικές σας ενέργειες.
Θ. Θεοδωρίδης: «Πρέπει να αλλάξει το ισχύον θεσμικό πλαίσιο για να δοθεί οριστική λύση στο θέμα της μεταφοράς μαθητών»
Επιστολή, με την οποία εκθέτει τα προβλήματα που θα κληθούν να αντιμετωπίσουν και φέτος οι Περιφερειακές Ενότητες της χώρας σχετικά με την μεταφορά μαθητών, απέστειλε ο Αντιπεριφερειάρχης Πέλλας κ. Θεόδωρος Θεοδωρίδης στον Υπουργό Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης κ. Κουρουμπλή.
Ο κ. Θεοδωρίδης δεν μένει μόνο στην αναφορά των προβλημάτων, αλλά παράλληλα προτείνει ρεαλιστικές λύσεις για να δοθεί οριστική λύση στο θέμα. Επίσης εκφράζει την έντονη ανησυχία του για την φετινή μεταφορά μαθητών, μια που σε πολλές Περιφερειακές Ενότητες της χώρας όπως και στην Πέλλα οι ηλεκτρονικοί διαγωνισμοί έχουν κηρυχθεί άγονοι, τονίζοντας ταυτόχρονα, ότι πρέπει να αναληφθεί νομοθετική πρωτοβουλία από μεριάς Υπουργείου για να μην υπάρχουν καθυστερήσεις και ταλαιπωρία γονιών και μαθητών.
Η επιστολή του Αντιπεριφερειάρχη
Κύριε Υπουργέ,
Όπως ήδη γνωρίζετε μια από τις αρμοδιότητες των Περιφερειακών Αυτοδιοικήσεων είναι και αυτή της μεταφοράς των μαθητών. Αρμοδιότητα που δυσχεραίνεται όμως από το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο της ΚΥΑ 24001/2013 και μέχρι στιγμής δεν έχει δοθεί συνολική λύση στο πρόβλημα.
Σε περίπου έναν μήνα ξεκινά το νέο σχολικό έτος και ελλοχεύει ο κίνδυνος σε πολλές Περιφερειακές Ενότητες όπως και στην Πέλλα, να μην ξεκινήσει έγκαιρα η διαδικασία μεταφοράς μαθητών. Με επανειλημμένες επιστολές - παρεμβάσεις προς το Υπουργείο
Εσωτερικών, είχα εκφράσει την έντονη ανησυχία μου, αναφέροντας αναλυτικά τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι υπηρεσίες μας για την ομαλή ροή της διαδικασίας μεταφοράς των μαθητών. Επιπλέον, είχαμε καταθέσει ρεαλιστικές και υλοποιήσιμες προτάσεις για την επίλυση των θεμάτων που μας ταλανίζουν ακόμη και σήμερα, λίγο πριν την επίσημη έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς.
Ως Περιφερειακή Ενότητα Πέλλας ξεκινήσαμε φέτος, έγκαιρα, τις διαδικασίες δημοπράτησης του Διεθνή διαγωνισμού (με τριετή χρονική διάρκεια). Δυστυχώς, όμως, οι χρονοβόρες γραφειοκρατικές διαδικασίες, τα προβλήματα με τις εγγυητικές επιστολές, η νέα ηλεκτρονική διαδικασία που ήτανε άγνωστη για δεκάδες υποψήφιους μεταφορείς αλλά και το θέμα που αφορά ειδικά την Περιφερειακή Ενότητα Πέλλας με τη Διεύθυνση Δ26 του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (όπου έχουν αποσταλεί περιπτώσεις δαπανών προς παροχή απόψεων και επίλυση), οδήγησαν να κηρυχθεί άγονος ο διαγωνισμός ανάθεσης υπηρεσιών μεταφοράς μαθητών με την υπ’ αριθμόν 1365/19-7-2016 απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Αμέσως μετά θα πρέπει να λάβουμε εκ νέου άδεια από την αρμόδια Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων για έναρξη διαδικασίας διαπραγμάτευσης.
Όπως γίνεται αντιληπτό, είναι αδύνατο να υπάρξουν ανάδοχοι για την μεταφορά μαθητών στη νέα σχολική χρονιά. Η λύση που προκρίνεται, μέχρι να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες διαπραγμάτευσης, είναι (μέσω νομοθετικής ρύθμισης) να επιτραπεί στις Περιφερειακές Ενότητες να προχωρήσουν σε παράταση των συμβάσεων που υπήρχαν στις 30 Ιουνίου 2016 και για τις οποίες εξακολουθεί να υφίσταται το ίδιο δρομολόγιο, και για τα νέα δρομολόγια που θα προκύψουν, να προχωρήσουν σε απευθείας αναθέσεις μέχρι τις νέες προσκλήσεις. Θα ήθελα επίσης να σας αναφέρω ότι τα παραπάνω δρομολόγια εξυπηρετούν (κυρίως) μαθητές με Αναπηρίες και μαθητές Νηπιαγωγείων.
Τέλος θα ήθελα να υπογραμμίσω για μια ακόμη φορά κάποια σημεία που θεωρούμε ότι χρήζουν περαιτέρω βελτίωσης, παρ’ όλες τις τροποποιήσεις που έγιναν στην προαναφερθείσα ΚΥΑ.
Ειδικότερα:
1. Είναι αναγκαία η μείωση των χιλιομετρικών ορίων διότι, λόγω και των συγχωνεύσεων, κάποια σχολεία σε ορεινές κυρίως περιοχές δεν εντάσσονται στην διαδικασία δωρεάν μεταφοράς δημιουργώντας εμπόδια στην εκπαίδευση των μαθητών. Το μέτρο των χιλιομετρικών ορίων είναι δυνατό να εφαρμοστεί εντός πολεοδομικού ιστού, αλλά όχι μεταξύ γειτονικών χωριών που θα πρέπει ο μαθητής να διανύσει απόσταση σε οδικό δίκτυο και εκτεθειμένος σε καιρικές συνθήκες.
2. Τονίζουμε την ανάγκη, ιδιαίτερα λόγω της οικονομικής κρίσης, το επίδομα που δίδεται στους γονείς που μεταφέρουν οι ίδιοι τα παιδιά τους από και προς την σχολική μονάδα να δίνεται με υπολογισμό διπλής διαδρομής (και όχι μονής όπως είναι τώρα) με παράλληλη αύξηση του πλαφόν αποζημίωσης.
3. Οφείλουμε να επανεξετάσουμε την μεταφορά των μαθητών των τριών πρώτων τάξεων του Δημοτικού Σχολείου με τη δημόσια συγκοινωνία. Με το υπάρχον νομικό πλαίσιο τα παιδιά ηλικίας από 6 – 9 ετών μπορούν να μετακινηθούν δωρεάν με δημόσια συγκοινωνία. Γίνεται άμεσα αντιληπτό ότι τίθεται σε άμεσο
κίνδυνο η ασφάλεια των παιδιών αυτών αφού θα πρέπει να διανύσουν μεγάλες αποστάσεις με δημόσια μέσα μεταφοράς που πολλές φορές δεν υπάρχει και στάση κοντινή προς σχολείο που φοιτούν.
4. Κρίνεται σκόπιμο να εξεταστεί το ενδεχόμενο της εξαίρεσης του έργου της μεταφοράς μαθητών από τις διαδικασίες του ηλεκτρονικού διεθνούς διαγωνισμού λόγω του γεγονότος ότι οι περισσότεροι επαγγελματίες που συμμετέχουν στους διαγωνισμούς δεν γνωρίζουν καν τη χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή και με τον τρόπο αυτό πλήττεται ο ανταγωνισμός. Να αναλογιστείτε ότι άνθρωποι που θέλουν να παράσχουν υπηρεσίες αδυνατούν να συμμετάσχουν στο διαγωνισμό είτε ακόμη και να πληρώσουν τα ποσά που τους ζητούν δικηγόροι κ.α. για να τους παρέχουν σχετικές υπηρεσίες. Έτσι, σε πολλές περιπτώσεις για κάποια δρομολόγια ή ακόμη και για ολόκληρο τον διαγωνισμό δεν υπάρχει ανάδοχος.
5. Σε συνέχεια του προηγούμενου σημείου, οι όροι και προϋποθέσεις για τη συμμετοχή στους ηλεκτρονικούς διαγωνισμούς περιλαμβάνουν μεγάλες εγγυήσεις που δεν μπορεί εύκολα κάθε επαγγελματίας να καλύψει ειδικότερα κάτω από τις τρέχουσες οικονομικές συγκυρίες και οδηγούμαστε σε άγονους διαγωνισμούς.
6. Όλα τα παραπάνω έχουν ως αρνητικό επακόλουθο τις χαμένες εργατοώρες των στελεχών των υπηρεσιών, τις καθυστερήσεις με ό, τι αυτό συνεπάγεται για την εύρυθμη λειτουργία των υπηρεσιών προς όφελος των πολιτών – μαθητών
Με βάση όλα τα παραπάνω ζητούμε συντονισμό ενεργειών μεταξύ των εμπλεκόμενων Υπουργείων και την κατάθεση νομοθετικής ρύθμισης για την οριστική επίλυση όλων των προβλημάτων που αναφέρουμε στην παρούσα επιστολή.
Είναι πολύ σημαντικό οι υπηρεσίες που έχουν επωμιστεί το βάρος της μεταφοράς των μαθητών να είναι έτοιμες με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς ώστε να εξασφαλιστεί η ασφαλής και αδιάλειπτη πρόσβαση των μαθητών στη γνώση.
Με την πεποίθηση ότι θα μας επιτραπεί (μέχρι να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες διαπραγμάτευσης) να προχωρήσουμε στην ανανέωση των συμβάσεων που υπήρχαν στις 30 Ιουνίου 2016 και θα μας δώσετε άδεια για να προχωρήσουμε σε προσκλήσεις εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τα νέα δρομολόγια, σας ευχαριστούμε και αναμένουμε για τις δικές σας ενέργειες.