Σελίδες

About

03 Ιουνίου 2021

Ομιλία Λάκη Βασιλειάδη στη Βουλή στο νομοσχέδιο για την Εκλογή Δημοτικών και Περιφερειακών Αρχών


Ο Βουλευτής Πέλλας της Νέας Δημοκρατίας Λάκης Βασιλειάδης τοποθετήθηκε στην ολομέλεια της Βουλής, στη συζήτηση για το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών με τίτλο «Εκλογή Δημοτικών και Περιφερειακών Αρχών».

Ο Λάκης Βασιλειάδης τόνισε τη διαχρονική σημασία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης για τη λειτουργία του Κράτους και την ευημερία των πολιτών, ενώ χαρακτήρισε άκαιρη και άγαρμπη την εισαγωγή από τον ΣΥΡΙΖΑ του συστήματος της απλής αναλογικής στις εκλογές των ΟΤΑ. Όπως ανέφερε, με την ψήφιση του νομοσχεδίου σε έναν ουδέτερο πολιτικά χρόνο, εξασφαλίζεται η κυβερνησιμότητα και η αποτελεσματική διοίκηση Δήμων και Περιφερειών, ενώ παράλληλα δίνεται αυξημένη γνωμοδοτική αρμοδιότητα στους Προέδρους και τα Συμβούλια των Τοπικών Κοινοτήτων.

 

Το βίντεο της ομιλίας είναι διαθέσιμο στο σύνδεσμο https://youtu.be/JzSlCuzRKH0

 

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:

«Ευχαριστώ κ. Πρόεδρε,

Αγαπητές και αγαπητοί συνάδελφοι, η σχέση των Ελλήνων με την τοπική κοινότητα είναι σφυρηλατημένη ανά τους αιώνες, είτε λόγω της ιδιαίτερης γεωγραφίας της χώρας μας, είτε για λόγους ιστορίας και παράδοσης. Από τις Πόλεις-Κράτη της αρχαιότητας μέχρι τις τοπικές κοινότητες που οργάνωσαν -200 χρόνια πριν- την Επανάσταση του 1821, και από τα νησιά μας μέχρι τους ακριτικούς ορεινούς Δήμους, η αξία της τοπικής διοίκησης, της αυτοδιοίκησης, έχει αποδειχθεί διαχρονικά.

Ακόμα και εδώ, στο Κοινοβούλιο, οι περισσότεροι από εμάς έχουμε περάσει από έναν ή και τους δύο βαθμούς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, και γνωρίζουμε καλά τον ξεχωριστό ρόλο που έχει στη διακυβέρνηση της χώρας αλλά και την καθημερινότητα των πολιτών.

Επιπλέον, έχει ιδιαίτερη αξία να αναφέρουμε ότι στη εποχή της πληροφορίας και της αλληλεξάρτησης που ζούμε, η αρχή που διέπει τα μεγάλα παγκόσμια προβλήματα, όπως αυτό της Αλλαγής του Κλίματος για παράδειγμα, είναι το «Σχεδιάζουμε Παγκόσμια και Ενεργούμε Τοπικά», αναδεικνύοντας τον σημαντικό ρόλο των τοπικών κοινοτήτων και στον 21ο αιώνα.

Γνωρίζοντας λοιπόν την πραγματικότητα των θεμάτων, των αρμοδιοτήτων, των διαδικασιών, των ισορροπιών και της τριβής με την Τοπική Αυτοδιοίκηση, μπορούμε να αντιληφθούμε το αδιέξοδο που δημιούργησε η άκαιρη και άγαρμπη εισαγωγή του συστήματος της απλής αναλογικής στην εκλογή δημοτικών και περιφερειακών συμβουλίων.

Ο Νόμος 4555 του 2018 δημιούργησε περισσότερα προβλήματα από όσα υποτίθεται θα έλυνε. Έβαλε εμπόδια στην αποτελεσματική άσκηση διοίκησης και στέρησε τη δυνατότητα από τους εκλεγμένους Δημάρχους και Περιφερειάρχες να εφαρμόσουν τα προγράμματα με τα οποία εξελέγησαν από τον λαό. Την ίδια στιγμή, αντί για την πολυπόθητη συναίνεση που κατά την επιχειρηματολογία του ΣΥΡΙΖΑ θα ερχόταν νομοτελειακά, σε πολλές περιπτώσεις παρατηρήσαμε τάσεις για συνεχείς συναλλαγές μεταξύ των παρατάξεων, με Δήμους παραδομένους στο έλεος των μειοψηφιών. Και τα προβλήματα της καθημερινότητας των πολιτών να τρέχουν.

Η Νέα Δημοκρατία από την πρώτη στιγμή, πριν ακόμα αναλάβει τη διακυβέρνηση της χώρας, είχε δεσμευτεί ότι θα διορθώσει τα λάθη, θα καταργήσει τις τερατώδεις διατάξεις του Νόμου 4555 και θα επαναφέρει το πλειοψηφικό σύστημα στην εκλογή δημοτικών και περιφερειακών συμβουλίων. Το πρώτο βήμα έγινε με τον Νόμο 4623 του 2019, με τον οποίο εξασφαλίστηκε η κυβερνησιμότητα των φορέων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Να θυμίσω ότι όπως και τώρα έτσι και τότε, το 2019, οι Δήμοι και οι Περιφέρειες όχι απλά στήριξαν τη νομοθετική πρωτοβουλία της Κυβέρνησης αλλά σε ένα βαθμό παραπονέθηκαν για καθυστέρηση.

Και ερχόμαστε σήμερα, όπου καλούμαστε να ψηφίσουμε το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών, με το οποίο εισάγεται ο νέος τρόπος εκλογής Δημοτικών και Περιφερειακών Αρχών. Γιατί τώρα; Επειδή βρισκόμαστε σε μία ουδέτερη πολιτικά περίοδο, σε μια χρονική στιγμή που απέχει αρκετά από την εφαρμογή του 4555 ώστε να γνωρίζουμε τις αδυναμίες του, αλλά, ταυτόχρονα, αρκετά μακριά και από τις επόμενες εκλογές της τοπικής αυτοδιοίκησης, ώστε να υπάρξει ο απαιτούμενος χρόνος για την αφομοίωση των διατάξεων και την προετοιμασία των υπηρεσιών και των υποψηφίων.

Με το υπό συζήτηση Σχέδιο Νόμου επανέρχεται η θητεία 5ετούς διάρκειας η οποία θα ξεκινά την 1η Ιανουαρίου, με τις εκλογές να έχουν πραγματοποιηθεί τον προηγούμενο Οκτώβριο. Σε άλλες διατάξεις προβλέπεται ως οριστική ημερομηνία κατάρτισης συνδυασμών η 31η Αυγούστου. Αυτό είναι πολύ σημαντικό για τον σχεδιασμό και την προετοιμασία των υποψηφίων και των συνδυασμών, ειδικότερα θα έλεγα όσων αποφασίζουν την κάθοδο για πρώτη φορά. Δεν θα υπάρξουν ούτε αιφνιδιασμοί, ούτε αποφάσεις της τελευταίας στιγμής. Εξασφαλίζεται η κυβερνησιμότητα και η αποτελεσματική διοίκηση Δήμων και Περιφερειών με την προσαρμογή του ορίου εκλογής σε ποσοστό 43% και την εκλογή τριών πέμπτων των μελών από τον πρώτο συνδυασμό. Επιπλέον, τίθεται όριο 3% για το δικαίωμα εκλογής. Επανέρχεται ένα όριο το οποίο εξασφαλίζει ένα ελάχιστο επίπεδο κοινωνικής και πολιτικής αποδοχής ενός συνδυασμού, όπως ακριβώς ισχύει και στις εθνικές εκλογές. Ο αριθμός των μελών των συμβουλίων καθορίζεται βάσει του αριθμού των μόνιμων κατοίκων, όπως αυτός αποτυπώνεται στην πιο πρόσφατη απογραφή.

Και ερχόμαστε στον πολύ σημαντικό για την Ελληνική περιφέρεια θεσμό των τοπικών κοινοτήτων. Οι τοπικές κοινότητες, τα χωριά μας, είναι οι σπόνδυλοι του σκελετού που ονομάζεται τοπική αυτοδιοίκηση. Εδώ πρέπει να συγκεράσουμε δυο αντίρροπες δυναμικές. Από τη μία, το σύστημά μας αναγνωρίζει ως ανεξάρτητη αυτοδιοικητική μονάδα τον Δήμο. Από την άλλη, οι Δήμοι μας πλέον καλύπτουν μεγάλες περιοχές που συχνά συμπεριλαμβάνουν μεγάλο αριθμό τοπικών κοινοτήτων. Η άποψη, η γνώμη της τοπικής κοινότητας πρέπει να εισακούεται, τόσο την ημέρα των εκλογών όσο και σε καθημερινή βάση. Νομίζω ότι από τη νομοθετική πρωτοβουλία του Υπουργείου, αλλά και από τις ομιλίες των κυρίων Υπουργών στην αρμόδια Επιτροπή, αλλά και στην Ολομέλεια, καθίσταται σαφές ότι το αίτημα των τοπικών κοινωνιών για την εκλογή προέδρων και τοπικών συμβουλίων εισακούστηκε. Οι διατάξεις που εισάγει το Σχέδιο Νόμου διατηρούν την εκτελεστική εξουσία στον Δήμο, όπως είναι φυσιολογικό και πρέπον, από τη στιγμή που αυτός είναι ο οικονομικός διαχειριστής, από την άλλη δίνεται αυξημένη γνωμοδοτική αρμοδιότητα στους Προέδρους και τα Τοπικά Συμβούλια, επί των θεμάτων που αφορούν την Κοινότητα.

Συνοψίζοντας κ. Πρόεδρε, το καλύτερο επιχείρημα υπέρ της ψήφισης του Σχεδίου Νόμου είναι η ευρεία στήριξη που απολαμβάνει από τους φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, την ΚΕΔΕ, την ΕΝΠΕ, τους Δήμους και τις Περιφέρειες, όπως φάνηκε και από τις παρεμβάσεις τους στη σχετική συνεδρίαση της αρμόδιας Επιτροπής. Οι άνθρωποι που βρίσκονται σήμερα στην Τοπική Αυτοδιοίκηση γνωρίζουν τα προβλήματα που προκάλεσε για μία ακόμα φορά η προχειρότητα και η νομοθέτηση με σκοπιμότητες, που κυριάρχησαν την περίοδο της διακυβέρνησης με κορμό τον ΣΥΡΙΖΑ. Όσες και όσοι έχουμε περάσει από την τοπική αυτοδιοίκηση δεν μπορούμε παρά να στηρίζουμε αυτό το Σχέδιο Νόμου. Σας ευχαριστώ.»